Στα μέσα της δεκαετίας του '60 εμφανίσθηκαν οι πρώτες δραστηριότητες σχετικά με τα Παλαιά Αυτοκίνητα. Μια ολιγομελής αλλά ενθουσιώδης παρέα διοργάνωσε δύο γιορταστικές εκδηλώσεις στο Καλλιμάρμαρο Παναθηναϊκό Στάδιο. Η δεύτερη μάλιστα, συμπεριλάμβανε και μια διαδρομή μέχρι τον Ιππόδρομο στο Φαληρικό Δέλτα. Στις εκδηλώσεις αυτές επιστρατεύθηκαν οι περισσότερες τότε διασωζόμενες "αντίκες" που σχεδόν όλες ήταν προπολεμικά μοντέλα. Η επιτυχία ήταν πάνω από κάθε προσδοκία και η ανάγκη για μια συγκροτημένη οργάνωση, που θα μπορούσε να αναδείξει αλλά και να καλλιεργήσει την αγάπη για το Παλαιό Αυτοκίνητο, έγινε γρήγορα αντιληπτή.

 

Έτσι, το 1972 ιδρύθηκε το πρώτο Σωματείο "Φίλοι του Παλαιού Αυτοκινήτου" (ΦΙΛΠΑ), που αποτέλεσε την πρώτη στέγη για το Παλαιό Αυτοκίνητο, η οποία έμελλε να μείνει και η μοναδική για περισσότερο από 20 χρόνια. Πρωτοστάτες ήταν γνωστές προσωπικότητες της εποχής εκείνης, προερχόμενοι από τον επιχειρηματικό, πολιτικό, αθλητικό μηχανοκίνητο κόσμο κ.ά. Ήδη από την πρώτη χρονιά θεσπίσθηκε το "Διεθνές Ράλλυ ΦΙΛΠΑ", μια εκδήλωση θεσμός, που στα χρόνια που ακολούθησαν απέκτησε διεθνή φήμη με αποτέλεσμα να προσελκύσει, για να απολαύσουν τις ομορφιές της Ελλάδας, εκατοντάδων Ελλήνων και ξένων φίλων και συλλεκτών Παλαιών Αυτοκινήτων, συμβάλλοντας παράλληλα και στην τουριστική προβολή της χώρας.

Η ΦΙΛΠΑ αποτελεί και ένα από τα παλαιότερα μέλη της "Διεθνούς Ομοσπονδίας Παλαιού Αυτοκινήτου-ΔΟΠΑ" (Federation Internationale des Vehicules Anciens-FIVA), απολαμβάνοντας μέσα από αυτή την ιδιότητα και σχέση, επαφή με το δυναμικό διεθνές κίνημα των παλαιών αυτοκινήτων, αλλά αποκτώντας και φωνή σε παγκόσμιο επίπεδο γύρω από το αντικείμενό της. Σαν επίσημος εκπρόσωπος της FIVA στην Ελλάδα για πάρα πολλά χρόνια, απέκτησε εγκεκριμένο θεσμικό ρόλο κοντά στην Πολιτεία συμβάλλοντας να αντιληφθεί την ευρύτητα και απήχηση του θέματος. Το σπουδαιότερο αποτέλεσμα αυτής της συνεργασίας ήταν η έκδοση Υπουργικής Απόφασης το 1978, σχετικά με την χορήγηση από την ΦΙΛΠΑ ειδικών πινακίδων κυκλοφορίας επιτρέποντας την περιορισμένη χρήση των Παλαιών Αυτοκινήτων. Η Απόφαση αυτή (ΣΤ 1831/19-1-1978 Β΄72) υπήρξε ιδιαίτερα σημαντική, αφού διαχώρισε ουσιαστικά το Παλαιό Αυτοκίνητο ως πολιτιστικό αντικείμενο από το σύγχρονο, θέτοντας τις βάσεις για την ανάπτυξη ενός ολόκληρου κλάδου και οικοσυστήματος που σήμερα περιλαμβάνει μεγάλο αριθμό δραστήριων Λεσχών Πανελλαδικά, Ομοσπονδιών, Συνεργείων, Εμπόρων, Ασφαλιστών κ.ο.κ. δημιουργώντας και συντηρώντας χιλιάδες θέσεις εργασίας.

Στα 40 και πλέον χρόνια της ιστορίας της η ΦΙΛΠΑ συνέχισε την θεσμική προάσπιση των Παλαιών Αυτοκινήτων, όπως για παράδειγμα έναντι των ασφαλιστικών εταιρειών, αλλά και με τις εκδηλώσεις της διέδωσε την αξία και μετάδωσε την αγάπη και το πάθος για αυτά σε πολλούς, ενώ φροντίζει να τα κρατά πάντοτε «υγιή» και αξιοθαύμαστα στον δρόμο, όπου άλλωστε αυτά ανήκουν.

Ο σημερινός απολογισμός αριθμεί εκατοντάδες εκδηλώσεων (ράλλυ, περιηγήσεις, πλοηγήσεις, εκθέσεις, διαγωνισμοί αποκατάστασης και καλλιστείων) που έδωσαν σε χιλιάδες παλαιά οχήματα λόγο και αφορμή για ζωή διασώζοντας τα από την απόσυρση και την εξαφάνιση. Μέχρι σήμερα, χιλιάδες οχήματα κάθε είδους έχουν διασωθεί από τα μέλη της ΦΙΛΠΑ, τα οποία έχουν αποκατασταθεί, χάρη στην ηθική και πρακτική συμπαράσταση του Σωματείου.

Τα τελευταία χρόνια η ΦΙΛΠΑ πρωτοστάτησε στην ίδρυση μιας υγιούς Ελληνικής Ομοσπονδίας, της "Ε.Ο. ΦΙΛ.Π.Α.", με περί τα είκοσι ενεργά μέλη (αρχές 2012), η οποία σκοπό έχει να συγχρονίσει την δραστηριότητα όλων των υπολοίπων Σωματείων, που στο μεταξύ ιδρύθηκαν, ιδρύονται και λειτουργούν σε όλη τη χώρα.

Η Γραμματεία της ΦΙΛΠΑ καθημερινά διεκπεραιώνει τις αιτήσεις έκδοσης των ειδικών πινακίδων, ενώ η Τεχνική Επιτροπή ελέγχει την αυθεντικότητα των αυτοκινήτων σύμφωνα με τις αυστηρές προδιαγραφές και πρακτικές της FIVA, εκδίδοντας τα αντίστοιχα πιστοποιητικά. Υπηρεσίες που απευθύνονται στους αληθινούς φίλους των παλαιών αυτοκινήτων (ηλικίας 30 ετών και πάνω), επιτρέποντας την αναγκαία κυκλοφορία τους για την επισκευή και συντήρηση τους καθώς και για την συμμετοχή τους σε επίσημες εκδηλώσεις των Λεσχών!

Τέλος, κατά τη διάρκεια του 2011, ένα μεγάλο όνειρο της ΦΙΛΠΑ και των πολυάριθμων μελών της έγινε πραγματικότητα: η απόκτηση ιδιόκτητης στέγης! Από την αρχή του έτους 2012 η ΦΙΛΠΑ βρίσκεται στο νέο της σπίτι (PHLPA House) στο Γέρακα Αττικής. Το εντευκτήριο της είναι πλέον άνετο, ευχάριστο και φιλοξενεί τόσο τα μέλη του όσο και μέλη άλλων Λεσχών, ενώ συστεγάζει την «Ε.Ο. ΦΙΛΠΑ». Εκτός απο τις συναντήσεις, διοργανώνονται ποικίλα ενημερωτικά και εκπαιδευτικά σεμινάρια, προβολές και παρουσιάσεις, ενώ στο υπόγειο Garage συγκροτείται ένα πρότυπο κέντρο τεχνικού ελέγχου Ιστορικών Οχημάτων διεθνών προδιαγραφών.